Iphone med AI fra TV 2/ Iphone with AI from TV 2

Avatar besvarede spørgsmål om det amerikanske valg

Med avataren 'KI-Kjetil' ønskede vores norske kolleger i TV 2 at gøre det amerikanske præsidentvalg i november 2024 lettere at forstå for den norske befolkning.

Innovativ forretning

'KI Kjetil' er en avatar drevet af kunstig intelligens, der var tilgængelig via TV 2's hjemmeside TV2.no og svarede på spørgsmål om det amerikanske valg generelt og om TV 2's meningsmålinger. TV 2-journalist og nyhedsvært Kjetil H. Dale ”lånte” både sin stemme og sit udseende til avataren. Men den stemme, der høres, er ikke Dales egen stemme. Det er en syntetisk stemme, der er bygget op af 96 minutters optagelser af Dales rigtige stemme.  

Selvom det kan virke som om, avataren taler frit, havde TV 2 sat begrænsninger for, hvad avataren kunne sige, og hvilke spørgsmål den kunne besvare, da det er et vigtigt princip, at avatarens svar er baseret på fakta og kildekritik. TV 2's journalister og researchere har sørget for, at avataren er trænet i faktabaseret og objektiv information.  

"Vi overvågede også de spørgsmål og svar, der blev sendt til tjenesten. I de tilfælde, hvor vi opdagede fejl, var det vigtigt for os at være gennemsigtige og åbne over for vores brugere om de fejl, der var sket. Derfor offentliggjorde vi alle fejl i en dedikeret korrektionslog, som brugerne kunne få adgang til. I alt dokumenterede vi syv fejl i loggen, mens 'KI-Kjetil' svarede på 70.000 spørgsmål.", forklarer chefredaktør Chris Ronald Hermansen fra TV 2's Team RAI (Redaksjonell AI).

'KI-Kjetil' var tilgængelig for brugerne i 106 timer i perioden 29. oktober til 6.  november og besvarede i alt 70.000 spørgsmål fra offentligheden. Og TV 2 arbejder videre med AI, fortæller Chris Ronald Hermansen:  

"Vores team fokuserer på at støtte vores journalister i deres arbejde. Vores mission er at hjælpe med at gøre TV 2's journalistik mere effektiv og virkningsfuld ved hjælp af kunstig intelligens. Fremadrettet vil vi fortsætte med at arbejde tæt sammen med vores redaktioner for at udforske de bedste måder at forbedre vores journalistik og levere værdi til TV 2.”

Flere stories