Egmont har opbygget eget e-commerce datasystem
Ni nordiske virksomheder er en del af Egmonts e-commerce portefølje. Selv om virksomhederne og produkterne er vidt forskellige – fra garnnøgler, vandrestøvler og barnevogne til gryder, fiskestænger, sofaer, hårshampoo, lamper og vitaminpiller – så kan informationer om de enkelte handler via et fælles Egmont data-system hjælpe virksomhederne med at forbedre deres operationer indenfor især indkøb, marketing og optimering af salget.
Det avancerede Business Intelligence system er udviklet af et team på fem bestående af dataingeniører og produktchefer i Egmont, der har bygget platforme og dashboards, og hver eneste dag indsamler og analyserer gigantiske mængder data fra de enkelte e-commerce selskaber. I Egmonts E-commerce Data Platform (EDP) indsamles data fra en række forskellige systemer som fx virksomhedernes egne hjemmesider, Google og Facebook. Dataene omdannes til en fælles datamodel, hvor de analyseres og i sidste ende deles med virksomhederne igen i form af overskuelige dashboards.
Her har e-commerce forretningerne nemt overblik over omsætning og retur pr. handel, hvordan annonceringen virker og hvor mange ski der er tilbage på lageret. Egmont får fælles viden om de ni virksomheder, selv om de arbejder med vidt forskellige produkter, og de enkelte virksomheder får indsigter i handlemønstre.
Teamet ledes af E-commerce Director for EDP, Philip Eriksson, og han forklarer, hvorfor Egmont har bygget sit eget fælles system:
“En af fordelene ved at have Egmont som en langsigtet ejer af flere e-handelsvirksomheder er muligheden for at foretage langsigtede investeringer inden for forskellige teknologiområder. Det ville have været svært at gennemføre, hvis hver virksomhed handlede individuelt. Vores dataplatform illustrerer, hvordan vi centralt samler et team til at skabe synergi mellem virksomhederne, ikke kun når det kommer til teknologi, men også ud fra et kompetence- og teamperspektiv. Det er sjovt at arbejde i en struktur, hvor teamet får stor variation mellem de forskellige virksomheder, samtidig med at vi kan realisere forbedringer for virksomhederne og nemt dele erfaringer på tværs.”