Egmont inviterer ensomme unge i biografen
Alene - men sammen i biografen. Det er tanken bag kampagnen Sammen i Biografen som Egmont, Ventilen, Clear Channel og Nordisk Film Biografer står bag. Eventet er skabt for at imødegå den stigende ensomhed blandt unge, som ifølge en analyse fra Dansk Ungdoms Fællesråd påvirker næsten hver tredje.
Sammen i Biografen-initiativet ønsker at skabe meningsfulde fællesskaber for unge i alderen 15-25. Heidi Sørensen, Direktør for Egmonts Fondssekretariat, påpeger, "Vi løser ikke ensomhed med en biograftur alene, men håber, at eventet kan være starten på nye relationer."
En digital og fysisk kampagne, støttet af Clear Channel, skabte synlighed og opmærksomhed om problemet og inviterede de unge til at deltage i en social biografoplevelse.
Ud over at se film sammen var der skabt trygge rammer og mulighed for social mingling både før og efter visningen, og frivillige Egmont-medarbejdere viste de unge til rette.
Avi Ohayon der arbejder som IT supporter for Lindhardt og Ringhof, Egmont, så mange unge der trodsede usikkerheden og mødte op i biografen”. Jeg kunne se det krævede meget, men det er så sejt, at de gjorde det”.
Avi Ohayon siger, at han håber og tror, at de unge er blevet lidt mere modige til at sige ja i fremtiden. ”De strålede, var overraskede og viste stor taknemlighed for at blive set.” Efter visningen blandede de unge sig og der var rigtig god stemning, tilføjer han.
De fire initiativtagere håber at skabe en varig indvirkning på de unges liv og mindske konsekvenserne af ungdomsensomhed.