”Er det ikke dig fra TikTok?”
For at fange unges opmærksomhed, skal der tænkes nyt. Med samarbejde, kreative formater og en stærk SoMe-faglighed er TV 2 Nyheter på to år blevet Norges største TikTok-konto, og det er lykkedes at styrke de unges adgang og tillid til redaktørstyrede medier.
En af de største profiler på TV 2 i Norge er Julie Thorsen, der udelukkende arbejder med at fortælle nyheder på TikTok.
”Jeg præsenterer nyhederne på TIkTok, og jeg forsøger at gøre det engagerende, så de unge faktisk har lyst til at se de videoer, vi laver,” siger Julie Thorsen.
Hun er del af TV 2-redaktion Hub2, der aktivt bruger de sociale medier til at nå ud til unge medieforbrugere.
”Da vi fik et social media team på plads, var en af de første ting vi gjorde at starte TikTok. De unge under 30 kendte næsten ikke til TV 2 Nyheter. Og derfor søger vi nye måder at nå ud til yngre brugere og målgrupper, der normalt ikke ser nyheder. Det gør vi på sociale medier, og helst på vores egne platforme - først og fremmest TV2.no,” forklarer Karen Anna Kleppe, der er redaktionschef på Hub2.
På to år er @tv.2.no blevet Norges største TikTok-konto ved at tale direkte til brugerne og samarbejde med TV 2s erfarne medarbejdere. De etablerede værter og journalister er med til at formidle historierne på en ny måde og på nye kanaler.
”Vi gør det nærværende og med et glimt i øjet. TV 2s værter har jo været vores ansigter udadtil i mange år, og nu samarbejder de med TikTok-journalisterne om explainere, der uddyber og forklarer en aktuel sag. De kommer med tips og spørgsmål til os, og vi har formået at opbygge gensidig respekt,” siger Karen Anna Kleppe.
Som TikTok-journalist bliver man et kendt ansigt, og Julie Thorsen bliver dagligt genkendt på gaden af folk, der har set hende på TV 2 Nyheter på TikTok og vil have en selfie.
”Så er det, jeg tænker, at vi er lykkedes og er en succes,” siger Karen Anna Kleppe.