Topbillede Eurowoman

Feminisme på forsiden

Vores månedsmagasin Eurowoman inspirerer kvinder, der elsker mode og kultur, samtidig med at læserne præsenteres for vigtige tendenser. Derfor sætter bladet også fokus på feminisme.

Stærke historier

“Det handler ikke kun om retfærdighed og ligestilling, men også om at skabe en mere inkluderende og bæredygtig fremtid, hvor alle menneskers potentiale kan udfoldes.”  Sådan fastslår chefredaktør Anne Lose i Story House Egmonts månedsmagasin Eurowoman. For magasinet er det vigtigt at sætte fokus på feminisme, fordi det er en central del af at forstå og udfordre de strukturelle normer, der påvirker vores hverdag og samfund.  

Derfor udnævnte Eurowoman i september 2024 kønssociolog og forfatter Cecilie Nørgaard til gæsteredaktør for magasinet for sammen med hende at udforske, hvad det betyder at leve et feministisk liv, og hvordan det kan ændre vores måde at tænke, handle og interagere med verden omkring os. Eksperter og aktører forklarer om dét at leve feministisk og berører alt fra at opdrage og arbejde feministisk til, hvorfor der ikke bliver forsket nok i kvindesygdomme. Alt sammen med en rød tråd, der gør feminisme håndgribeligt for læserne.

Som et indflydelsesrigt modemagasin sætter Eurowoman ofte samfundsaktuelle emner på dagsordenen. Og for to år siden var forfatter og foredragsholder Emma Holten gæsteredaktør med feministisk økonomi i fokus.  
 
“At sætte fokus på feminisme i Eurowoman er en måde at give vores læsere mulighed for at reflektere over deres egne liv og de systemer, de er en del af, hvilket kan føre til personlig vækst og samfundsmæssige forandringer,” siger Anne Lose.