Topbillede Sune

Lydbøger skaber øget interesse for den gode historie

Historier kan også læses med ørerne, og som et af Danmarks største forlag må Lindhardt og Ringhof hele tiden tilpasse sig, når læsekulturen ændrer sig.

Stærke historier

Lydbøger er mere populære end nogensinde, og det er ikke noget, der er gået vores forlag, Lindhardt og Ringhof, forbi.  

“Jeg lytter selv til mange lydbøger og var i starten bekymret for, om folk virkelig vil lytte til en 26 timer lang lydbog. Men det gør de,” fortæller Sune de Souza Schmidt-Madsen, litterær direktør hos Lindhardt og Ringhof. Især skønlitteraturen har vundet indpas hos lytterne, hvor den klassiske historiefortælling træder i karakter. 

Lindhardt og Ringhof ser lydbøgerne som en bro, der bringer forlagets fortællinger ud til et bredere publikum, og som Sune de Souza Schmidt-Madsen fortæller, er “der mange flere, der er interesserede i vores indhold nu, end vi er nået ud til tidligere.” 

Den digitale udvikling kræver ny forståelse fra både forfattere og forlag og understreger betydningen af den gode historie. Som Lindhardt og Ringhof har erfaret, er de digitale bestsellere nemlig også er dem, der sælger bedst på papir.

“Vi har nu dobbelt så mange lyttere, som vi har læsere,” fortæller Sune de Souza Schmidt-Madsen. Og han ser det samtidig som en naturlig udvikling af bogens potentiale, da lydbøgerne i høj grad er en adapteret version af papirbøgerne. 

For Lindhardt og Ringhof er det vigtigt at følge udviklingen, og med den succes de har oplevet med lydbøgerne, er det klart, at der er en ny tid på vej. Og mens lydbøgerne omfavnes og lyttertallet vokser, holder læserne stadig fast i det trykte ords charme.