Tømrerlærlingen bruger kunstig intelligens til at lære den tunge teori
Undervisningsforlaget Praxis arbejder aktivt med kunstig intelligens og har som det første forlag i Danmark implementeret en chatbot i sine webbøger, der kan hjælpe elever med at navigere og søge i læremidlerne.
Victor Hocke er tømrerlærling, og han vil hellere arbejde praktisk end at læse. Med forlaget Praxis’ digitale assistent, den såkaldte bogBot, der blandt andet er integreret i Tømrerbogen, har lærlingen fundet den perfekte makker.
Praxis, der er en del af vores forlag Lindhardt og Ringhof, har for alvor taget kunstig intelligens til sig som et nyttigt værktøj i undervisningsverdenen. Som udvikler og udgiver af læremidler, fagstof og digitale løsninger til uddannelse, har Praxis gennem årene opbygget stor erfaring med læringsindhold til ungdoms- og voksenuddannelser. Og den erfaring kombinerer de nu med AI for at optimere arbejdsgange og sikre mere lige adgang til læring. Praxis har som det første forlag i Danmark implementeret en ny AI sprogmodel, hvor eleverne ved hjælp af en chatbot kan navigere og søge i læremidlerne. Chatbotten kan også sikre, at elevernes brug af kunstig intelligens er afgrænset til det kernestof, de skal lære.
"Vi tror på, at sprogmodeller og kunstig intelligens kan være med til at give elever lige adgang til læring og til at kunne bruge vores materialer, uanset om de er ordblinde, har læsevanskeligheder eller har et andet modersmål end dansk,” siger Morten Blichfeldt Andersen, forlagsdirektør i Praxis.
Praxis arbejder også redaktionelt med AI, fx første gennemlæsning af manuskripter, marketingtekster og ordforklaring til webbøger. Her gør Praxis brug af Egmonts egen interne AI service, EgmontGPT, hvor data bliver sikkert behandlet.