Her kan du finde information om Egmonts skattepolitik, herunder forvaltning, risikostyring, compliance og planlægning. 

Politik 
Egmont forpligter sig til at: 

  • overholde al skattelovgivning i alle relevante jurisdiktioner. 
  • sikre betaling af den skat, vi er juridisk forpligtet til at betale i alle de lande, hvor vi driver forretning. 
  • anvende skatteincitamenter på den måde, som regeringer og skattemyndigheder har tilsigtet. 
  • gennemføre transaktioner mellem koncernselskaber efter armslængdeprincippet og i overensstemmelse med OECD’s principper. 

I denne henseende omfatter skat de skatter, der er direkte pålagt vores aktiviteter, f.eks. selskabsskat, samt skatter, der opkræves på vegne af myndigheder, såsom moms, beskatning af medarbejdere og anden kildeskat. 

Forvaltning 
Bestyrelsen gennemgår årligt skattepolitikken. 

Skattepolitikken er i overensstemmelse med den måde, hvorpå Egmont arbejder med risiko og kontroller i et bredere perspektiv. 

Chief Financial Officer (CFO) har det overordnede ansvar for at implementere skattepolitikken og styre skatterisici. Head of Corporate Accounting and Controlling har det daglige ansvar. Væsentlige risici og spørgsmål vedrørende skat behandles af bestyrelsen. Egmont søger aktivt at identificere, evaluere, overvåge og styre skatterisici for at sikre, at de forbliver i overensstemmelse med målene. Vi forbedrer løbende vores skatteforvaltning.

Styring af skattemæssige risici 
Egmont er eksponeret for en række forskellige skattemæssige risici: 

  • Risici i forbindelse med overholdelse af skatteregler og rapportering – Risici forbundet med manglende overholdelse såsom for sen indsendelse af eller unøjagtige selvangivelser og manglende rettidig indberetning af skattekrav og trufne valg. 
  • Transaktionsrisici – opstår, når transaktioner gennemføres eller handlinger træffes uden behørig hensyntagen til de potentielle skattemæssige konsekvenser, eller hvor modtaget rådgivning ikke gennemføres korrekt. 
  • Omdømmemæssige risici – Ikke-finansielle skatterisici, der kan påvirke forholdet til interessenter, herunder skattemyndigheder og offentligheden. 

Skatterisici kan opstå som følge af: 

  • Kompleks og/eller uklar lovgivning. 
  • Manglende kompetencer. 
  • Utilstrækkelige økonomi- eller driftssystemer og -processer. 
  • Manglende rettidig inddragelse af relevant intern og/eller ekstern ekspertise i forretningsmæssige beslutninger. 
  • Utilstrækkelig skattemæssig due diligence i forbindelse med opkøb. 

Egmont tilstræber at håndtere skatterisici på samme måde som enhver anden operationel risiko i koncernen.

Hvor det er relevant, søger Egmont at samarbejde med skattemyndighederne for at oplyse om og løse problemer, risici og usikre skattemæssige positioner. Den subjektive karakter af mange skatteregler betyder imidlertid, at det ofte er umuligt at afbøde alle kendte skatterisici. 

Overholdelse af skatteregler og forholdet til skattemyndighederne  
Egmont forpligter sig til at beregne alle skatter korrekt i henhold til lovgivningen og betale dem, når de forfalder. Lovpligtige indberetninger for alle skatter skal udfyldes korrekt, indeholde nøjagtige oplysninger og indgives rettidigt. Alle andre skatteforpligtelser i de jurisdiktioner, hvor Egmont driver forretning, skal ligeledes overholdes til fulde. 

Der er ikke noget fastlagt niveau for den skatterisiko, som Egmont er parat til at acceptere, men målet er at minimere risikoen mest muligt. 

Egmont søger at opretholde åbne og gennemsigtige relationer med skattemyndighederne og andre relevante organer i de jurisdiktioner, hvor vi driver forretning. Der vil være fuld åbenhed om eventuelle fejl eller mangler i selvangivelser, og de vil blive meddelt den relevante skattemyndighed så hurtigt, som det er praktisk muligt. Forespørgsler fra skattemyndighederne vil blive behandlet rettidigt og blive besvaret åbent og fyldestgørende. Forhåndsgodkendelser vil blive indhentet til skattemæssig afklaring af nøgletransaktioner, hvor skattebehandlingen er uvis, og der foreligger en proces for en sådan afklaring. 

Egmont bestræber sig altid på at overholde kravene i reglerne om obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger i EU-Rådets direktiv (EU) 2018/822 (DAC6).

Skatteplanlægning 
Egmont anerkender sit ansvar for at betale korrekt skat i de jurisdiktioner, hvor vi driver forretning. 

Egmont accepterer ikke aggressiv skatteplanlægning og ønsker at implementere strukturer, der er bæredygtige på lang sigt. Egmont definerer aggressiv skatteplanlægning som udnyttelse af teknikaliteter i et skattesystem eller som uoverensstemmelser mellem skattesystemer med henblik på at reducere sin skattepligt. 

Gennem implementering af bæredygtige forretningsstrukturer vil Egmont sikre, at virksomhedens skattemæssige stilling understøtter forretningen, afspejler den reelle kommercielle aktivitet og overholder gældende love og regler. Virksomheden foretager kun skatteplanlægning i det omfang, den afspejler virksomhedens kommercielle aktiviteter og ikke af kunstige/rent skattemotiverede årsager. I overensstemmelse med lovgivningen kan Egmont dog søge at drage fordel af lovgivningsmæssige lempelser eller incitamenter som særlige fradrag og skattefradrag for donationer til velgørende formål. Vi forsøger generelt at undgå dobbeltbeskatning. Ved accept af skatteincitamenter eller -lempelser, der tilbydes af myndigheder, vil Egmont sikre, at de implementerede incitamenter er i overensstemmelse med hensigten med de tilbudte incitamenter. 

Der kan søges ekstern rådgivning i forhold til skatteplanlægning eller komplekse eller usikre områder for at sikre, at Egmont efterlever sin skattepolitik. 

Transaktioner mellem koncernselskaber gennemføres i henhold til armslængdeprincippet i overensstemmelse med de gældende regler for intern afregning og OECD’s principper. Dette sikrer, at Egmonts samlede overskud fordeles korrekt til de jurisdiktioner, hvor overskuddet genereres på grundlag af solide kommercielle aktiviteter. 

Begrænsede jurisdiktioner 
Egmont støtter øget gennemsigtighed og de internationale initiativer, der gennemføres i OECD og Europa for øget gennemsigtighed. I overensstemmelse med disse principper udviser Egmont forsigtighed ved investeringer i porteføljeselskaber og ved ikke at investere i selskaber, der er registreret eller skattemæssigt hjemmehørende i: 

  1. Jurisdiktioner, der anses for "ikke at være i overensstemmelse med standarderne" i henhold til peer-evalueringen i OECD's globale forum for gennemsigtighed og informationsudveksling på skatteområdet på investeringstidspunktet, eller  
  2. Jurisdiktioner, der er opført på EU's liste over ikke samarbejdsvillige skattejurisdiktioner på investeringstidspunktet 

International udvikling og gennemsigtighed 
Egmont følger løbende udviklingen i international skattelovgivning og initiativer, der fremmer ansvarlig skatteadfærd og gennemsigtighed på skatteområdet, og Egmont ønsker at efterleve de internationale initiativer, der gennemføres, som f.eks. OECD's initiativ om global minimumsbeskatning (Pillar II). Egmont informerer om Egmonts skattemæssige position i henhold til myndighedskrav og overvåger internationale initiativer til fremme af skattemæssig gennemsigtighed. 

------- 

For så vidt angår Egmonts selskaber, der er registreret i Storbritannien: 

Egmont anser vores offentliggørelse af denne skattepolitik for at være i overensstemmelse med forpligtelsen i henhold til § 16, stk. 2, i bilag 19 i Storbritanniens 'Finance Act 2016' til at offentliggøre en skattepolitik for regnskabsåret, der slutter den 31. december 2023. 

Virksomheder, der er omfattet af denne skattepolitik: 

  • Egmont Holding Limited 
  • Story House Egmont Ltd. 
  • Egmont Publishing Ltd. 
  • Avalanche Studios Group Ltd. 
  • Supermassive Games Ltd. 
  • Supermassive Games 1 Ltd. 
  • Supermassive Games 2 Ltd. 
  • Supermassive Games 3 Ltd. 
  • Starshape Games Ltd. 
  • S360 Digital UK Ltd.