Story House Egmont reorganiserer og øger det europæiske samarbejde
Story House Egmont i Norge tager konsekvensen af det negative resultat i 2023 og udfordringerne på det pressede mediemarked. Det indebærer bl.a. fælles ledelse og tættere samarbejde på tværs af landegrænser i den europæiske Story House Media-organisation. Desværre betyder det også en nedskæring på 60 årsværk i Norge.
Omsætningen i Story House Egmonts norske selskab er på 997,5 millioner norske kroner i 2023 mod 1.032 millioner norske kroner i 2022. Driftsresultatet for året endte på -3,5 millioner norske kroner, et markant fald fra 75,7 millioner norske kroner i 2022. Det betyder, at mediehuset nu træffer organisatoriske foranstaltninger.
”Desværre er tendensen fra 2023 fortsat ind i 2024. De makroøkonomiske tendenser er uændrede med høje priser og en lav kronekurs, og oplags- og annonceindtægterne er lavere, end vi havde håbet på. Sidste års spareplan var desværre ikke nok. Vi bliver nødt til at reducere omkostningerne og bemandingen i den norske forretning yderligere, hvis den skal være rentabel og økonomisk bæredygtig,” siger Per Kjellander, CEO for mediedivisionen i Story House Egmont.
Kerneforretning og samarbejde i fokus
Mediehuset skifter nu retning. Strategien med vækst gennem nye satsninger erstattes af et fokus på kerneforretningen, som er kvalitetsindhold til print og digitale platforme. Og nu, hvor den norske virksomhed er en del af den europæiske medieorganisation, er der lagt op til flere synergier og tættere samarbejde på tværs af landegrænser.
”Det faktum, at vi har organiseret os på tværs af lande, betyder, at vi kan genvinde rentabiliteten uden at gå på kompromis med kvaliteten af vores brands. Det sker gennem et større fokus på standardiserede arbejdsprocesser, reducerede system- og leverandøromkostninger og langt mere udveksling af indhold på tværs af de markeder, hvor vi opererer. En lignende reorganisering blev gennemført i 2020, hvor flere lande i Europa blev lagt ind under fælles ledelse,” siger Kjellander.
Tilbud om fratrædelsesordninger og gavepensioner
De ansatte i Story House Egmont i Norge er i dag blevet informeret om den kommende reorganisering og nedskæring. Der vil også være et åbent tilbud om fratrædelsesordninger og gavepensioner. Nedskæringerne vil påvirke det redaktionelle miljø samt salg, markedsføring og fællesfunktioner som IT, teknologi og økonomi. Desuden vil nogle områder uden for de strategiske kerneområder blive afviklet.
”Vi håber, at vi kan komme igennem denne nedskæring så frivilligt som muligt. Derfor har vi justeret fratrædelsesordningerne i opadgående retning, så de af vores dygtige medarbejdere, der vælger at sige ja, får den bedst mulige start på et nyt kapitel i deres arbejdsliv. Desuden tilbyder vi bidrag til efteruddannelse eller karriererådgivning,” siger Kjellander.
Stadig fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden
Han er klar over, at det er en hård proces for alle, men understreger, at der på den anden side står et mediehus, som er godt rustet til fremtiden.
”Vi er en stor og stærk aktør på det norske marked. Som en af de bedste inden for historiefortælling, både kommercielt og redaktionelt, og med stærke brands som Hjemmet, Bonytt, Klikk og Egmont People, har vi alle forudsætninger for at komme styrket ud af denne hårde proces. Vi er også på udkig efter mulige fremtidige opkøb og nye, rentable licenser,” slutter han.