Efter mere end 100 års arbejde med fondsstøtte ved vi, at vi kan gøre størst forskel ved at bidrage med mere end penge. Derfor kombinerer vi vores økonomiske støtte med flere aktiviteter. På den måde arbejder vi på flere måder for at skabe bedre vilkår for de børn og unge, der har det sværest.

Børn i skole

Den ulighed, vi ser tidligt i børn og unges liv, kan trække spor hele livet igennem. Det mønster vil vi gerne bidrage til at bryde. Derfor støtter vi de børn og unge, der har det sværest. 

Med Egmonts almennyttige strategi 2025-2030 bygger vi videre på over 100 års indsats for børn i svære livsvilkår. Et arbejde, der sker i tæt samarbejde med børn og unge selv, det offentlige, civilsamfund, private organisationer og andre fonde.

Alt vi gør, starter med børnene, de unge og deres behov. Derfor arbejder vi for, at fagprofessionelle og beslutningstagere involverer børn og unge i svære livsvilkår mere og bedre, og at deres stemmer og perspektiver bliver hørt. Børn og unge har vigtig viden og erfaringer at bidrage med, som skal bringes i spil, både i forhold til deres egen udvikling og samfundets udvikling som helhed.
  

Derfor støtter vi også organisationer, der giver ordet til børnene og de unge selv. Og vi opfordrer vores støttemodtagere til at overveje, hvordan de kan involvere børn og unge, når det er relevant.

Fem principper for vidensarbejdet

  • 1

    Viden for at lære

    Vi lægger vægt på, at de indsatser vi støtter, bliver evalueret. Men vi har ikke faste krav til omfang, målinger og evalueringsdesign. Målet er, at alle får mulighed for at lære af erfaringerne – og dermed skabe så positive forandringer for udsatte børn og unge som muligt.

  • 2

    Viden for at kvalificere

    Vi bestræber os på, at relevant viden ligger til grund for de indsatser, vi støtter, til gavn for udsatte børn og unge.

  • 3

    Viden skal deles med det faglige felt

    Viden, resultater og læring, som Egmont og vores støttemodtagere tilvejebringer, skal så vidt muligt deles med omverdenen. Så vi alle kan blive klogere på udfordringer og løsninger.

  • 4

    Proportionalitet

    Vi lægger op til, at omfanget af evalueringen tilpasses indsatsen, så der er proportionalitet mellem ressourcer brugt på henholdsvis indsats og evaluering. 

  • 5

    Så tæt på børnene og de unge som muligt

    Vi lægger vægt på, at børn og unges egne perspektiver i relevant omfang spiller en rolle i design og evaluering af den støttede indsats.